Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 6/A.§-a értelmében az állami adó- és vámhatóság megbízható adózónak minősíti azt a cégjegyzékbe bejegyzett adózót vagy áfa-regisztrált adóalanyt, amely az alábbi, együttes feltételeknek megfelel.
a) legalább 3 éve folyamatosan működik, vagy legalább 3 éve áfa-regisztrált adóalanynak minősül,
b) a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adó- és vámhatóság által az adózó terhére megállapított összes adókülönbözet nem haladja meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 3%-át,
c) a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adó- és vámhatóság nem indított ellene végrehajtási eljárást, ide nem értve az átvezetést és a visszatartási jog gyakorlását,
d) a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás alatt,
e) nem rendelkezik 500 000 forintot meghaladó nettó adótartozással,
f) a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll a 24/A. § (1) bekezdés c) pontja szerinti adószám-felfüggesztés hatálya alatt,
g) a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll adószám törlés hatálya alatt,
h) a terhére az állami adó- és vámhatóság által kiszabott, a tárgyévet megelőző két évben esedékessé vált mulasztási bírság összege nem haladta meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 1%-át,
i) a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll fokozott adóhatósági felügyelet alatt, és
j) nem minősül kockázatos adózónak.
Jelen pillanatban ez a szabályozás érvényes. Megjegyzem, hogy 2016. július 1-től módosították utoljára a 6/A.§-t! A megbízható adózó fogalmát pedig 2016. január 1-től vezették be! Most 2017. január 1-től ismét belemódosítanak. Hozzáírják a megbízható adózó együttes feltételeihez, hogy „k) a tárgyévre vonatkozó adóteljesítménye pozitív” a megbízható adózónak.
Nézzünk néhány fogalmat!
Az adóteljesítmény – az adózás rendjéről szóló törvény 178.§-ában szereplő fogalomrendszere szerint, – az adózó bruttó módon számított (költségvetési támogatással, adókedvezménnyel, adómentességgel növelt) összes, elévülési időn belüli adókötelezettségének egy évre vetített átlaga, amelyben az általános forgalmi adó esetében a fizetendő, továbbá az előzetesen felszámított és levonható általános forgalmi adó értékei közül a nagyobb abszolút értéket kell figyelembe venni.
Kik lehetnek megbízható adózók, vagyis kikre vonatkozik ez a szabályozás?
Áfa-regisztrált adóalany: az olyan, belföldön gazdasági célú letelepedéssel, lakóhellyel vagy állandó tartózkodási hellyel nem rendelkező adóalany, aki (amely) belföldön általános forgalmi adó köteles tevékenységet folytat, amely tekintetében ő az adófizetésre kötelezett,
A cégjegyzékbe bejegyzett adózó fogalma pedig egyértelmű.
Javaslom, hogy mindenki végezzen számítást a feltételek alapján! Így érthetőbb lesz.
Mindezektől függetlenül gondolkodjunk el azon, hogy egy átlagosan jól működő vállalkozás, aki rendszeresen fizeti az adóit, mit nyerhet a megbízható minősítésen?
– Az állami adó- és vámhatóság által végzett ellenőrzés időtartama nem haladhatja meg a 180 napot, ha az adózó ezen időtartamon belül folyamatosan megbízható adózónak minősül. Egy rendezett cégnél nem is szokta ezt meghaladni, sőt rövidebb.
– Felhívás elmulasztott adókötelezettség teljesítésére mulasztási bírság alkalmazása helyett. Nem jellemző az elmulasztott adókötelezettség (bejelentési, bevallási, adatszolgáltatási kötelezettség). A megbízható adózó feltételeinek b) pontja is ez ellen hat.
– Csökkentett mértékű mulasztási bírság alkalmazása. A jól működő vállalkozások nem tesznek olyat, ami mulasztási bírságot vonna maga után. (Praxisomban soha nem fordult elő ilyen eset, sem pedig adóbírság.) A feltételek h) pontja is ez ellen hat.
– Csökkentett mértékű adóbírság alkalmazása. Nagyon nem jellemző egy átlagosan jól működő vállalkozásra.
– Automatikus részletfizetés biztosítása. Az automatikus fizetési könnyítés kizárólag akkor engedélyezhető a NAV által, ha a kérelmező nettó módon számított adótartozása az elbírálás időpontjában nem haladja meg a 1,5 millió forintot. A 1,5 millió forint 2017. január 1-től lép hatályba, mint új törvénymódosítás. Az 500.000 forint korlát a minősítés időpontjára vonatkozik, de miért növelném az adótartozást tovább?
Kicsit elgondolkodtató, hogy az Art.-ban előírják a jó adózó feltételeit, azután pedig olyan kedvezményeket kínálnak melyre nincs szükség.
Forrás: ado.hu
Vélemény, hozzászólás?