Minden cég keresi a lehetőségeket, főként bizonytalan gazdasági környezetben, hogyan javíthatja likviditását. Erre több lehetőség kínálkozik az áfa terén is, amely akár most, akár később segítséget nyújthat a gazdálkodóknak a cash-flow helyzetük stabilizálására.
Az adózás terén is van néhány olyan opció, amelyet éppen a rendkívüli helyzetekben van lehetőség igénybe venni. Az alábbiakban pedig néhány olyan lehetőséget mutatunk be, amellyel az áfa területén akár jelentős likviditási előnyt tudnak elérni a vállalatok.
1. Behajthatatlan követelések áfája
Figyeljen arra, hogy minden adminisztratív követelménynek megfeleljen, ha behajthatatlan követelésének áfáját szeretné visszaszerezni. Az áfatörvény közelmúltbeli módosítása miatt bizonyos feltételek esetén az adóalapot csökkenteni lehet a behajthatatlan követelésekre eső áfa összegével. Fontos viszont, hogy az adóalap-csökkentés csak akkor érvényesíthető, ha minden jogszabályi feltétel teljesül. Így pl. ha a számla-kibocsátásakor nem ellenőriztük, hogy a teljesítés időpontjában a vevőnk csőd, felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alatt áll, akkor az adóalap-csökkentés nem lesz később alkalmazható.
2. Csoportos adóalanyiság áfaelőnye
A csoportos adóalanyiság nagy előnye, hogy a csoporton belül nem kell áfát fizetni és megfinanszírozni sem kell azt. Ha sok a csoporton – azaz kapcsolt magyar vállalkozásokon – belüli ügylete van, érdemes fontolóra venni a csoportos adóalanyiság bevezetését.
3. Beszállítói, értékesítési logisztikai láncok újraszervezése áfatervezés miatt
Ha a világméretű koronavírus járvány miatt újra kell gondolni a beszállítói/értékesítési és logisztikai láncot, ne felejtse el, hogy minden logisztikai/beszállítói/értékesítői döntésnek áfakövetkezményei is vannak. Nagyon nem mindegy, hogy a felek milyen INCOTERMS paritással állapodnak meg, a harmadik országból érkező terméket mely félnek, mikor és hol kell szabad forgalomba helyezni? A gyártási folyamatot bérmunka, szerződéses gyártás vagy licensz-gyártás keretén belül képzelik el? A termékek gyártása vámfelügyelet mellett történik-e vagy sem? Külföldi beszállítóknak belföldön, a belföldieknek külföldön kell-e regisztrálni? Esetleg olyan országokban is, ahol az áfa-regisztrációhoz fióktelep alapítása / pénzügyi képviselet / egyéb adminisztratív komplexitás kötelező? Mely ország milyen áfa-kulcsú áthárított áfát kell megfinanszírozni? A belföldiek külföldiekre áthárított áfa milyen körülmények mellett visszaigényelhető? Hogyan hat ki mind ez az EKAER kötelezettségre?
Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre terjed ki a nemzetközik beszállítói/értékesítési logisztikai lánc újraszervezésével kapcsolatos áfatervezés. Sajnos láttunk már olyan beszállítói láncot, ahol az egyik szereplő „bebukta” az áfát rossz döntése miatt. Érdemes tehát először áfaszakértőkkel konzultálni a tervezett változásokról, de legalábbis alaposan körüljárni ezt a kérdést mielőtt új alapokat fektetünk le, vagy szerződést kötünk!
4. Értékesítés vám-, vagy adóraktáron keresztül
Vámraktárban és áfaraktárban történő értékesítések, illetve oda irányuló értékesítések mentesek az áfa alól. Természetesen nem mindenkinek megfelelő a vámraktár, illetve az áfaraktár (jogszabályi elnevezése: adóraktár),így a vámraktározás, illetve áfaraktározás előnyeit és velejáróit érdemes részletesen megismerni.
5. Import önadózási engedély
Import önadózási engedéllyel (vagy AEO engedéllyel) rendelkező gazdálkodóknak lehetőségük van arra, hogy az import áfát nem kivetéses eljárással, a vámhatóságnak közvetlenül megfizetve, majd az áfa bevallásban visszaigényelve, hanem önadózással rendezzék. Általában ilyenkor az áfabevallásban a fizetendő áfát szembe lehet állítani a levonható áfával, így az import áfát nem kell időlegesen sem megfinanszírozni. Ha az importáló cég nem rendelkezik import önadózói engedéllyel, igénybe veheti ilyen engedéllyel rendelkező közvetett vámjogi képviselő szolgáltatását is, amely esetben szintén nem kell az áfát megfinanszíroznia, mivel a közvetett vámjogi képviselő maga fogja bevallani és megfizetni az áfát.
6. Webshopok – célország szerinti adózásra áttérés
Azon magyarországi webshopoknak, amelyek külföldi magánszemélyek felé értékesítenek, érdemes megfontolniuk, hogy minél előbb áttérjenek a célország szerinti kedvezőbb adózásra. Akkor is érvényes ez az opció, ha még nem érték el az adott országban az áfa regisztrációhoz kötődő minimum értékhatárt. Az áttérés esetén mérlegelni kell a külföldi adószám igénylésének és fenntartásának költségeit az alacsonyabb áfa teherből származó előnyökkel szemben.
7. Külföldi áfa visszaigénylése
Kérje ki a külföldi áfát minél előbb, így előbb juthat a cég a pénzhez. Amennyiben más tagállambeli vagy megadott harmadik országbeli (svájci, norvég, liechtensteini, szerb vagy török) beszállítók külföldi áfát terheltek át a társaságra lehetőség van az áfavisszatérítési kérelem benyújtására. A kérelmet a 2019-es évre vonatkozóan 2020. szeptember 30-ig kell a magyar adóhatósághoz a „19ELEKAFA” nyomtatványon kell beadni. A jogszabály kifejezetten megengedi a kérelem határidő előtti benyújtását, továbbá negyedéves bontásokban beadható be a 2020-as számlák utáni áfa visszaigénylésére szóló kérelem is.
8. Bejövő számlák áfatartalma
Nézze át a bejövő számlákat, mert lehet, hogy van olyan levonható áfa, amelyet már ebben a hónapban le tudna vonni! Az adólevonási jog a számlán lévő teljesítés időpontot is magában foglaló időszakban keletkezik. Így például ha a számlán teljesítési időpontként 2020. március 31. van megjelölve, akkor már a márciusi bevallásban lehet érvényesíteni az adólevonási jogot, ha a számla rendelkezésre áll. Sok cégnél előfordul, hogy megfelelő technológia vagy folyamatok hiányában csak késve tudják feldolgozni a bejövő számlákat, így a jelen példában szereplő számlán lévő áfát a társaság csak a május 20-ig esedékes áprilisi bevallásban vonja le. A megfelelő technológia, digitalizált megoldások sokat tudnak lendíteni a számlafeldolgozási folyamaton. Emellett segíthet az is, ha a társaság áfabevallási ütemezésén, gyakoriságán változtat. Erre az adóhatóság felé benyújtott kérelem alapján van lehetőség.
9. Könyvelés / adó compliance kiszervezése
Ha a cégen belüli kapacitáshiány, átszervezés, vagy bármilyen más ok miatt az áfabevallást rendszerint nem lehet időben elkészíteni, ezt a feladatot is ki lehet szervezni egy külső adótanácsadó / könyvelő cégnek, amely megfelelő technológiájával rendelkezik az áfabevallás elkészítéséhez is. Tudjuk miről beszélünk, hiszen ezen a területen dolgozunk két évtizede, nagyobb és kisebb, hazai és nemzetközi cégek százaival. A megfelelő szakemberek és technológia alkalmazása időt spórol, és áfát optimalizál, nem beszélve arról, hogy a potenciális hibák száma is csökkenthető.
10. Papír alapú számla helyett elektronikus számlázás
Térjen át elektronikus számlázásra papír alapú számlákról! Most az is egy fontos szempont, hogy a papíron akár több napig is megélhet a koronavírus, ami így elkerülhető. Az elektronikus számlákat ezzel szemben nem kell kinyomtatni, spórolhat a vállalkozás a nyomtatási- és postaköltségen, illetve a megfelelő technológiával az elektronikus számlák feldolgozása is időspóroláshoz vezethet.
11. NAV online számla adatjelentés mint adatforrás
Használja ki a NAV Online számlában rejlő lehetőségeket. A számlaadat jelentések bevezetése révén az adóhatóság minden lejelentett számláról információt szerez, amelyen cégének adószáma szerepel vevőként, vagy eladóként. A 100.000 forintos áfa küszöbérték júliustól eltűnik, szinte minden belföldi, cég-cég közötti számlaadat a NAV rendelkezésére ál majd. Januártól pedig a magánszemélyek közötti számlafogalom is befuthat majd az adóhatóság rendszerébe, valós időben. Már most is van arra lehetőség, amelynek segítségével lekérdezhető, hogy a beszállítók milyen számlákat jelentettek egy vállalatra. Erre tudunk mutatni egy olyan felhőalapú megoldást, amelynek segítségével a lekérdezések megoldhatók majd az áfabevallások is gyorsan előkészíthetők.
12. Áttérhet deviza alapú számlázásra
Ha aggódna a forintárfolyam ingadozása miatt, van lehetőség áttérni a devizás számlázásra. Főként, ha olyan területen működik, ahol beszerzései jelentősek, s ezek is valamelyik jelentősebb devizához kötődnek. Ezen lépés előtt érdemes adószakértővel vagy jogásszal konzultálni, hogy a cég szerződéseiből a devizás számlázási lehetőség levezethető-e, illetve, szükség esetén hogyan érdemes a fennálló szerződéseket módosítani.
Forrás: www.ado.hu
Vélemény, hozzászólás?